Wie zijn wij

Stichting Marent Nursery School - Wie zijn wij

Bestuursleden Stichting Marent School

Voorzitter: Harry te Wierik
Secretarissen: Rita Holtmaat & Ria Geerdink.
Penningmeester: Johan van Bergen
Leden: Henk & Rita Holtmaat
Lid: Sossey Colley
Lid: Ria Geerdink
Stichting Marent Nursery School

Markelose en Enterse Tennis Families Holtmaat en te Wierik

Markelose en Enterse Tennis families Holtmaat en te Wierik, beter bekend als ‘Harry van de Ketiene’ uit Enter, op vakantie in Gambia 2004, het kleinste land van West-Afrika, ook wel genoemd ‘Het land van de Glimlach’, “The smiling country”. Deze vakantie mondde uit in een School-hulpproject.

Waar een vakantie toe kan leiden in Gambia 2004! Een ontmoeting met een leraar was voor deze echtparen een aanleiding tot het opzetten van een schooladoptieproject.

Half februari zijn we met z’n vieren naar Gambia op vakantie geweest. We lagen te relaxen op het strand met een biertje in de hand. Opeens kwam er iemand naar ons toe die vroeg om een donatie voor zijn school en liet ons een klassenfoto zien. Hij bleek de leraar te zijn.
Omdat wij als nuchtere Hollanders niet alles geloven en wij het schooltje zelf eerst wilden zien alvorens te doneren, keek hij ons stomverbaasd aan en vertelde ons dat nog niemand hem dat gevraagd had. Hij vond dat erg fijn. We maakten een afspraak voor de volgende ochtend en kwamen na een rit vol ‘hobbels en bobbels’ aan bij een klein vierkant ‘kippenhok’ van roestige golfplaten. Dat bleek de school te zijn.
Bij het betreden ervan bleken er 55 kinderen van 4 tot en met 7 jaar in te zitten op vier zeer armoedige roestige kapotte schoolbankjes en diverse kleine houten bankjes. De meesten van hen hadden nog nooit een blanke gezien en keken of ze water zagen branden. Aldus overtuigd boden we de leraar onze donaties aan.

Een paar uur later lagen we weer lekker te zonnen op het strand, maar we konden het schooltje in Serrekunda niet uit onze gedachten krijgen. We dachten: “Hier moet toch iets aan te doen zijn?” Het is net of de vlam in de pan slaat! Het grijpt je echt aan als je dat ziet. Ze hebben echt helemaal niets en kunnen nog lachen om niets. We namen dus weer contact op met de leraar, Sering Modou Jobe, en we vernamen dat de school de meeste behoefte had aan echte schoolbanken. Bij een lokale smid hebben we samen met de leraar vijftien schoolbanken laten maken. Omdat Harry en Ria maar voor elf dagen hadden geboekt konden ze de aflevering hiervan niet meemaken, dat hebben Henk en Rita gedaan die wat langer in het land bleven.

Het is de bedoeling dat we ons in ieder geval vijf jaar bezighouden met het project. Behalve dit jaar (dan gaan we twee keer), is het de bedoeling elk jaar een keer naar Gambia te gaan. Zo kunnen we de school beetje bij beetje opknappen en tevens in de gaten houden of onze gelden wel goed besteed worden. Over vijf jaar willen we ervoor zorgen dat de school drie klassen, een toiletgebouw, een waterput en een omheining heeft. In oktober gaan we proberen om het schooltje waterdicht te krijgen met golfplaten en hout. Verder proberen we om een toiletvoorziening te plaatsen.

Wie ons wil steunen: zie pagina donaties.
Immers een donatie voor dit doel is zo belangrijk.
Met de juiste positieve inslag kunnen wij, mede dankzij uw hulp. de schouders onder dit project zetten en verder exploiteren en begeleiden.

Dit was echt een vakantie waarvan je kunt zeggen: “Deze reis was meer dan de moeite waard”.
Ook voor mij geldt: “Waar een vakantie in Gambia 2004 toe kan leiden”.