Wie zijn wij

In 2004 zijn wij, 2 koppels uit Enter en Markelo in Gambia voor een strandvakantie. In datzelfde jaar ben ik, een inwoner uit Achtmaal ook in Gambia voor een relaxvakantie. Onafhankelijk van elkaar ontmoetten we de ‘onderwijzer’ Sering Modou Jobe.
Hij vraagt om een bijdrage voor zijn school. Dat wordt niet meteen gehonoreerd, maar we willen graag de school eerst bezoeken. Via een onwaarschijnlijke reis wordt gestopt bij een ‘kippenhok’, gebouwd van roestige golfplaten. Het blijkt het schooltje te zijn, dat in het cenrum ligt van  een van de armste wijken van Serrekunda: Ebo-Town. 55 Kinderen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar zitten op de grond, op een kapotte stoel of in een bankje.

We waren diep onder de indruk en meteen enthousiast om dit te verbeteren. Bij een plaatselijke smid werden 20 bankjes gemaakt, zodat iedereen in ieder geval een fasoenlijke zitplaats had.

Later in dat jaar zijn wij bij elkaar gekomen en hebben we de stichting Marent Nursury School opgericht. Marent is een samenvoeging van Markelo en Enter. Later is de plaatsnaam Achtmaal ook in het schoollogo opgenomen.

Besloten werd om fondsen te werven om voor deze kinderen een permanente school te bouwen.

Een van de acties was “send my friend to school” .

In korte tijd werden er voldoende middelen ingezameld, om te starten met de bouw van de kleuterschool. In 2007 werd de school feestelijk geopend.

Voor meer achtergrondinformatie zie menu ‘VRIEND VAN MARENT’