Van Gambia tot Dongen

door Nicole Andries   |   nicole.andries@bndestem.nl.Biezenkring Leerlingen

DONGEN – Twaalf leerlingen van de Dongense basisschool De Biezenkring doen morgen mee aan een wereldwijde spreekbeurtmarathon. Over de hele wereld, van India en Burkino Faso tot Nederland, geven kinderen op hetzelfde moment een spreekbeurt over hetzelfde thema: ‘Stop uitsluiting – goed onderwijs voor iedereen.’

De ‘Grootste Les Ooit’ is een initiatief van de Global Campaign for Education (GCE), een samenwerkingsverband van instellingen uit 180 landen. Alle betrokken instellingen zetten zich in voor verwezenlijking van de millenniumdoelstellingen op het gebied van onderwijs.

Biezenkring LeerlingenDe belangrijkste doelstelling is dat alle kinderen in 2015 gratis toegang moeten hebben tot onderwijs. “Op dit moment zijn er wereldwijd nog steeds 73 miljoen kinderen die niet naar school kunnen”, zegt Johan van Bergen van De Biezenkring. “Als de ontwikkelingen in het huidige tempo doorgaan, kunnen die in 2015 niet allemaal naar school.”

De Biezenkring-leerlingen die meedoen aan de actie, zitten allemaal in groep 7 of 8. Ze geven tussen kwart voor negen en kwart voor twaalf les aan hun eigen klasgenootjes. De GCE hoopt met de ‘Grootste Les Ooit’ het Guiness Book of Records te halen.