Gambiaanse president treedt niet af

Gambiaanse president weigert bij nader inzien toch af te treden

President Yahya Jammeh van Gambia lijkt bezig een staatsgreep voor te bereiden om te voorkomen dat hij moet aftreden. Jammeh, die zijn land al 22 jaar met harde hand regeert, verloor vorige week de presidentsverkiezingen van oppositieleider Adama Barrow. Na een week heeft hij nu laten weten dat hij de uitslag toch niet accepteert en nieuwe verkiezingen wil.

Door: Bert Lanting 10 december 2016, 13:30

Blijf op de hoogte

Elke avond om 20.30 het laatste nieuws en alvast zes artikelen uit de krant van morgen in uw mailbox? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
Meteen na de uitslag feliciteerde hij Barrow met diens overwinning, die door de bevolking van het kleine West-Afrikaanse land met veel vreugde werd ontvangen. Veel Gambianen vreesden al dat hij uiteindelijk toch geen afstand zou willen doen van de macht. In een rede voor de staatstelevisie klaagde Jammeh vrijdag opeens dat er geknoeid was met de stemmen. Daarom moeten er volgens hem nieuwe verkiezingen komen, georganiseerd door een ‘godvrezende en onafhankelijke kiescommissie’.

inRead

De Afrikaanse Unie noemde de toespraak van Jammeh waarin hij de uitslag afwijst ‘van nul en generlei waarde’ en riep Jammeh op zich aan de regels te houden en komende maand de macht over te dragen aan Barrow. Het is de vraag of het zover zal komen. In de hoofdstad Banjul was te zien hoe militairen op strategische plaatsen barricades van zandzakken begonnen op te werpen. Op straat was het stil. Veel mensen besloten uit vrees voor geweld binnen te blijven.

Student Abdoulie Ceesay

Lees ook
Vorige week kreeg Gambia na 22 jaar een nieuwe president. Elders in Afrika zullen presidenten zich flink op het hoofd krabben, nu de stem van de ‘boze zwarte man’ in Gambia zo luid heeft mogen klinken.
Een slecht teken was ook dat het vliegtuig met aan boord de chef van het West-Afrikaanse samenwerkingsverband Ecowas geen toestemming kreeg om te landen. Ecowas-voorzitster Ellen Johnson Sirleaf wilde naar Gambia om te helpen bij een ordelijke overdracht van de macht.

De Amerikaanse ambassade riep het leger op de ‘rechtstaat te respecteren en de uitslag van de presidentsverkiezingen te aanvaarden’. ‘Het volk van Gambia heeft duidelijk gekozen voor veranderingen en een nieuw begin’, zei de ambassade in een verklaring.

Abdoulie Ceesay, een computerstudent aan de Universiteit van Gambia, zei tegen The New York Times dat er een ‘griezelige’ sfeer hangt in het land. ‘Dit is niet wat we hadden verwacht. We weten niet wat ons land nu boven het hoofd hangt. Jammeh is tot alles in staat.’

De excentrieke president, die aids zegt te kunnen genezen met gebed en een mengsel van kruiden en bananen, kwam 22 jaar geleden via een staatsgreep aan de macht. Sindsdien heeft hij zich in het zadel weten te houden door keihard op te treden tegen iedereen die zijn macht bedreigde. Oppositiefiguren, journalisten en activisten werden vastgezet en gemarteld. Verscheidene tegenstanders van Jammeh stierven in de gevangenis.

Jammehs schrikbewind leek na de verrassende overwinning van Barrow ten einde te lopen. De leider van de grootste oppositiepartij Ousainou Darboe werd samen met achttien andere politieke gevangenen vrijgelaten uit de beruchte Mile Two-gevangenis in Banjul. Darboe zei na zijn vrijlating geen wrok te koesteren tegen Jammeh. ‘Dit is een nieuw Gambia. Ik feliciteer president Jammeh met het feit dat hij zijn nederlaag heeft aanvaard. Dat getuigt van volwassenheid’, zei hij tegen The Guardian. Als leider van de Verenigde Democratische Partij leek Darboe op weg naar een hoge post zodra Barrow de macht zou overnemen.

Er was al twijfel of Jammeh dat zou toelaten, zeker nadat een van de drijvende krachten achter de coalitie die Barrow aan de verkiezingszege hielp had laten weten dat de president-dictator en de militairen om hem heen zouden worden vervolgd. ‘We mogen hem niet laten gaan’, zei Fatoumata Jallow-Tambajang, die door velen als de moeder van de natie wordt gezien. Zij zei te vrezen dat Jammeh zich op zijn boerderij zou terugtrekken en van daaruit een opstand tegen het nieuwe bewind zou beginnen.

Het is nog onduidelijk hoe Barrow, een onroerend goedmakelaar zonder veel politieke ervaring, op de plotselinge koerswijziging van Jammeh zal reageren. Hij riep na de toespraak van Jammeh een spoedvergadering bijeen met andere leiders uit de oppositionele coalitie.

Veel Gambianen zijn de afgelopen jaren naar Europa gevlucht om aan het schrikbewind van Jammeh en de armoede in hun land te ontkomen. De vrees is dat er nu een nieuwe golf vluchtelingen koers zal zetten naar Europa.